Rönesans’ı etkileyen Ayasofya mozaikleri

 
Rönesans’ı etkileyen Ayasofya mozaikleri Rönesans’ı etkileyen Ayasofya mozaikleri

1846’da İsviçreli mimar ressam Fossatti’yi getirterek sıvalar kaldırıldı, onarıldı. İmza: Shakespeare. Leonardo’nun Santa Maria Manastırı’ndaki Son Akşam Yemeği freskosu gibi. . Tabii ki kendi ve yeryüzü kültür tarihini iyi okumak söz konusu ise. Dr. Çok dil bilen, sarayında Latince ve Yunanca kütüphanesi olan Fatih ise G. RESSAMLARI ETKİLEDİAtatürk’ün müze öngörüsü de çok yönlü bir çağdaşlığın, evrenselliğin ürünüdür. ”ŞAİR SULTAN FATİH’İN AYASOFYA’SIPeki! Bir soru daha: Şair Fatih Sultan Mehmet, İstanbul’u aldığında yarım kubbe içindeki Meryem ve İsa mozaiğini ve benzerlerini niçin açık bıraktı? Niçin bazı mozaiklerin üstünü, zamanı geldiğinde kaldırılabilsin diye ince kireç sıva alaşımı ile kapattırdı? Mozaiklerin üzerindeki sıvaların kaldırılmasını isteyen kim? Ressam Sultan Abdülmecit. . İsa portresindeki gözler, ne yana giderseniz gidin sizi izler. Soru: Neden, gezginler öncelikle mozaikleri görmek ister? Üst kattaki Deesis ya da mahşer ya da yakarış adı verilen kompozisyon çağına göre olağanüstü bir resmetme. . Sultan, bu mozaiğin de temizlenmesini emreder. Sorgulayan sevimli bir melek. . . İlginç bir olay: Ana giriş kapısı üstünde, Meryem, çocuk İsa, İmparator Konstantinos ve İustinianos mozaiği var. İmparator Keykavus gibi İtalyan ve Rum bilgeleri sarayında ağırlayıp tartışan Fatih’in Ayasofya ilgisi de yalnızca İslam dünyası ile sınırlı değil. . Neredeyse bin yıllık Bizans’ı sonlandıran Fatih Sultan Mehmet çağı: Farklı bir zaman ve coğrafyada, Aristo’nun öğrencisi ve Egeli Homeros hayranı Büyük İskender gibi. Kuşku götürmez bir gerçek: Kle, Miro, Vasarely’inin bu mozaikler ve hattatların meşklerinden de çok etkilendikleri kesin. R. Kültür ve sanat adına çok sık kullanılan bir tanım kendini hep hatırlatıyor: Geçmiş önsözdür. . . Bu nedenle tüm gezginler için Urfa’dan başlayıp İstanbul’da sonuçlanan Mozaik Yolu’nu önermiştim. “Her geçmiş benim de geçmişimdir. . . . . Görüp hayran kaldığı mozaikler en albenili olan. Bir de kendini hatırlatan Selçuklu sultanı var; İzzettin Keykavus: “Biz cihanı terk edip gittik/ Zahmet ve rahatını nakşedip gittik/ Bundan sonra nöbet sizdedir/ Biz kendi nöbetimizi tuttuk ve gittik. Resimlerine kondurdukları aylar, yıldızlar, noktalar bunun kanıtı. yüzyıldan H. Matthews: “Fatih adıyla anılan Sultan Mehmet fethettiği kentleri yıkıp yok etmeyen bir sultandı. . Bu kadar basit! ÖNSEZİ VE KEHANETAma yüzlerce yıldan beri resmetme dünyasını altüst eden bir kompozisyon. Üstünü kapatalım. Kutsal bilgelik anlamındaki Ayasofya yalnızca kutsal bir mekân değil. Bu özelliği, yüzyıllar sonra Rönesans’ı etkilemiş. ” 19. Hümanizmin yansıması bu kompozisyon 14. Ousterhout’un Ayasofya’daki Deesis mozaiği için söylediği şu: Bu mozaik Rönesans’ı çok güçlü bir şekilde etkilemiştir. Fossati ne demiş biliyor musunuz? “Aman sultanım burası giriş kapısı, hoşgörünüzü halkınızdan beklemeyelim. ",. Son derece duyarlı ve bilime saygılı biriydi. Ayasofya ise uygarlıklar adına başlı başına bir simge. . . Konusu: Meryem Ana, İsa ve vaftizci Yahya, “günah işleyenler” için İsa’dan “şefaat” dilemektedirler. 12 bin yıllık Anadolu toprakları bunun en güzel örneği. Geçen yıllarda, üçgen pandantifin birinin sıva altından, Ertuğrul Günay’ın Kültür Bakanlığı sırasında bir melek mozaiği çıkarıldı. Bu evrenselliği korumak için Anadolu Topraklarında Mozaik kitabımda birçok yabancı bilim adamının yazıları yer aldı. ” ",Ayasofya’nın kubbesinde yer alan altın, gümüş ve renkli taşlardan kalp simgeli mozaikler ile yan yana Kazasker İzzet Efendi’nin altın yazısı ilk kez yayımlanıyor. yüzyılın ünlü hattat, şair ve neyzeni Kazasker İzzet Efendi dört halifenin adlarını içeren büyük levhaları ve kubbede yer alan Nur Suresi’nden bir bölümü yazarken neler düşündü? Çünkü, yazdığı sureyi altın ve gümüş varaklı ve renkli taşlarla işlenmiş kalp ve haç simgeli Bizans mozaikleri çevreliyordu. 4-14. Bellini’ye portresini yaptırtmış. yüzyıl İtalya’sı için bir önsezi ve kehanettir. . yüzyıl arasındaki mozaikler olmasaydı bu etki evrenselleşebilir miydi? Milyonlarca gezgini şaşırtan, farklı kılan, resmetme olgusunu da dışlamayalım. 1480 yılında yaptırdığı portrede savaş kıyafeti ile değil gül koklarken poz vermişti. Pensilvanya Üniversitesi’nden Prof. Yüzlerce yıl sonra hangi geçmiş önsözümüz olabilir ve kim, neyin nöbetini tutacak? Yoksa, “Tuttuğunuz yeryüzü coğrafyasının gerek sivil, gerekse kutsal dünyaları için yorumlanıp günümüze göndermelerde bulunan öylesine çok olgu var ki!”BAŞLI BAŞINA BİR SİMGEAnadolu toprakları bunun en görkemli tanığı. ‘SON AKŞAM YEMEĞİ’ GİBİ. Bir de bu gözle bakabilsek; zor da olsa. ” Ayasofya’da görev alan Mimar Sinan, mozaikler için neler düşünmüş olabilir? 19.

Rönesans’ı etkileyen Ayasofya mozaikleri

. Resimlerine kondurdukları aylar, yıldızlar, noktalar bunun kanıtı. Son derece duyarlı ve bilime saygılı biriydi. İsa portresindeki gözler, ne yana giderseniz gidin sizi izler. Sultan, bu mozaiğin de temizlenmesini emreder. 12 bin yıllık Anadolu toprakları bunun en güzel örneği. Pensilvanya Üniversitesi’nden Prof. . Bir de bu gözle bakabilsek; zor da olsa. Bu evrenselliği korumak için Anadolu Topraklarında Mozaik kitabımda birçok yabancı bilim adamının yazıları yer aldı. 1846’da İsviçreli mimar ressam Fossatti’yi getirterek sıvalar kaldırıldı, onarıldı. ",. Kutsal bilgelik anlamındaki Ayasofya yalnızca kutsal bir mekân değil. R. Bu nedenle tüm gezginler için Urfa’dan başlayıp İstanbul’da sonuçlanan Mozaik Yolu’nu önermiştim. ‘SON AKŞAM YEMEĞİ’ GİBİ. Bu kadar basit! ÖNSEZİ VE KEHANETAma yüzlerce yıldan beri resmetme dünyasını altüst eden bir kompozisyon. Görüp hayran kaldığı mozaikler en albenili olan. ” Ayasofya’da görev alan Mimar Sinan, mozaikler için neler düşünmüş olabilir? 19. . Konusu: Meryem Ana, İsa ve vaftizci Yahya, “günah işleyenler” için İsa’dan “şefaat” dilemektedirler. Tabii ki kendi ve yeryüzü kültür tarihini iyi okumak söz konusu ise. yüzyıl İtalya’sı için bir önsezi ve kehanettir. . yüzyılın ünlü hattat, şair ve neyzeni Kazasker İzzet Efendi dört halifenin adlarını içeren büyük levhaları ve kubbede yer alan Nur Suresi’nden bir bölümü yazarken neler düşündü? Çünkü, yazdığı sureyi altın ve gümüş varaklı ve renkli taşlarla işlenmiş kalp ve haç simgeli Bizans mozaikleri çevreliyordu. . 4-14. Leonardo’nun Santa Maria Manastırı’ndaki Son Akşam Yemeği freskosu gibi. . . . Dr. İmza: Shakespeare. Yüzlerce yıl sonra hangi geçmiş önsözümüz olabilir ve kim, neyin nöbetini tutacak? Yoksa, “Tuttuğunuz yeryüzü coğrafyasının gerek sivil, gerekse kutsal dünyaları için yorumlanıp günümüze göndermelerde bulunan öylesine çok olgu var ki!”BAŞLI BAŞINA BİR SİMGEAnadolu toprakları bunun en görkemli tanığı. “Her geçmiş benim de geçmişimdir. Hümanizmin yansıması bu kompozisyon 14. Bir de kendini hatırlatan Selçuklu sultanı var; İzzettin Keykavus: “Biz cihanı terk edip gittik/ Zahmet ve rahatını nakşedip gittik/ Bundan sonra nöbet sizdedir/ Biz kendi nöbetimizi tuttuk ve gittik. Ousterhout’un Ayasofya’daki Deesis mozaiği için söylediği şu: Bu mozaik Rönesans’ı çok güçlü bir şekilde etkilemiştir. . Soru: Neden, gezginler öncelikle mozaikleri görmek ister? Üst kattaki Deesis ya da mahşer ya da yakarış adı verilen kompozisyon çağına göre olağanüstü bir resmetme. 1480 yılında yaptırdığı portrede savaş kıyafeti ile değil gül koklarken poz vermişti. Matthews: “Fatih adıyla anılan Sultan Mehmet fethettiği kentleri yıkıp yok etmeyen bir sultandı. Neredeyse bin yıllık Bizans’ı sonlandıran Fatih Sultan Mehmet çağı: Farklı bir zaman ve coğrafyada, Aristo’nun öğrencisi ve Egeli Homeros hayranı Büyük İskender gibi. İlginç bir olay: Ana giriş kapısı üstünde, Meryem, çocuk İsa, İmparator Konstantinos ve İustinianos mozaiği var. Kültür ve sanat adına çok sık kullanılan bir tanım kendini hep hatırlatıyor: Geçmiş önsözdür. İmparator Keykavus gibi İtalyan ve Rum bilgeleri sarayında ağırlayıp tartışan Fatih’in Ayasofya ilgisi de yalnızca İslam dünyası ile sınırlı değil. yüzyıl arasındaki mozaikler olmasaydı bu etki evrenselleşebilir miydi? Milyonlarca gezgini şaşırtan, farklı kılan, resmetme olgusunu da dışlamayalım. . Bellini’ye portresini yaptırtmış. RESSAMLARI ETKİLEDİAtatürk’ün müze öngörüsü de çok yönlü bir çağdaşlığın, evrenselliğin ürünüdür. Sorgulayan sevimli bir melek. ” 19. . Bu özelliği, yüzyıllar sonra Rönesans’ı etkilemiş. Geçen yıllarda, üçgen pandantifin birinin sıva altından, Ertuğrul Günay’ın Kültür Bakanlığı sırasında bir melek mozaiği çıkarıldı. yüzyıldan H. ” ",Ayasofya’nın kubbesinde yer alan altın, gümüş ve renkli taşlardan kalp simgeli mozaikler ile yan yana Kazasker İzzet Efendi’nin altın yazısı ilk kez yayımlanıyor. Çok dil bilen, sarayında Latince ve Yunanca kütüphanesi olan Fatih ise G. ”ŞAİR SULTAN FATİH’İN AYASOFYA’SIPeki! Bir soru daha: Şair Fatih Sultan Mehmet, İstanbul’u aldığında yarım kubbe içindeki Meryem ve İsa mozaiğini ve benzerlerini niçin açık bıraktı? Niçin bazı mozaiklerin üstünü, zamanı geldiğinde kaldırılabilsin diye ince kireç sıva alaşımı ile kapattırdı? Mozaiklerin üzerindeki sıvaların kaldırılmasını isteyen kim? Ressam Sultan Abdülmecit. Kuşku götürmez bir gerçek: Kle, Miro, Vasarely’inin bu mozaikler ve hattatların meşklerinden de çok etkilendikleri kesin. Fossati ne demiş biliyor musunuz? “Aman sultanım burası giriş kapısı, hoşgörünüzü halkınızdan beklemeyelim. . . . . . Ayasofya ise uygarlıklar adına başlı başına bir simge. Üstünü kapatalım.